First Week - Reisverslag uit Olds, Canada van Geert-Jan Zutven - WaarBenJij.nu First Week - Reisverslag uit Olds, Canada van Geert-Jan Zutven - WaarBenJij.nu

First Week

Door: Geert-Jan

Blijf op de hoogte en volg Geert-Jan

15 Mei 2007 | Canada, Olds

zoals jullie zien heb ik hier al een beetje engels geleerd. verder hoef ik dat bijna niet te praten want het lijkt hier wel chinatown maar dan met hollanders. er werken hier 3 andere nederlanders. sjoerd is 18 jaar en is op zijn 3e naar ontario verhuist en is hier voor 7 maanden. henri komt ook uit nederland. hij is een jaar of 23 en die zit hier 3 jaar. hiervoor heeft hij ook in boxtel gezeten. dan werkt er nog een man van rond de 45. hij is met zijn boerenbedrijf failliet gegaan en werkt nu tijdelijk hier. het zijn allemaal leuke collegas dus dat zit wel goed.
maargoed laten we beginnen bij het begin.
De eerste dag mocht ik uitslapen tot 10 uur. Toen heb ik gegeten en ben ik met Sjoerd palen rond een wei wezen opruimen met een verreiker. Smiddags heb ik het gazon gemaaid en rond een uur of 4 begint er een persoon te melken en komt de put niet meer uit als het goed is. De Andere persoon doet dan de verschillende groepen koeien begeleiden naar de carrousel. Intussen worden ook de kalveren gevoerd. Toen we klaar waren ben ik naar binnen gegaan en gaan slapen want voor de eerste dag was het lang genoeg.
De tweede dag was ik om half 6 op om de koeien in de carrousel te doen en kalveren te voeren. Daarna ben ik met henrie gaan voeren met de voertruck. Smiddags ben ik verder gegaan met maaien rond de stallen. Savonds weer de koeien rondjagen met Sjoerd en kalveren nog een keer voeren.
De derde dag ben ik weer rond half 6 begonnen en heb overdag een beetje bijgewerkt. Vooral nog een beetje meegekeken hoe dingen werken. Zaagsel in de boxen gebeurt met een bobcat met een bak erop en het strooien met een strooimachine achter de trekker
De vierde dag had ad een maaimachine op proef. Je kan hem op de foto wel zien waar ik vast zat in de vijver. Jullie denken hoe krijgt hij het voor elkaar. Dat snap ik ook nog steeds niet. Sjoerd had me er met de blauwe trekker uitgetrokken en ben ik vrolijk verder gegaan. In totaal heb ik daar ongeveer 3 hectare gemaaid. Dus daar was ik een heel eind van de dag mee zoet.
De vijfde dag heb ik uitgeslapen tot een uur of half 8. Daarna weer mee melken en de kalveren voeren. De dag nog een beetje standaard dingen gedaan
De zesde dag ben ik met de buurman hans naar een boer richting edmonton geweest. Die had van ad een paar koeien gekocht. Op de heenweg een keer langs de tim hortens geweest. Dat is een soort mac maar dan wel iets gezonder. Toen we in bij die boer waren hebben we daar ook weer gegeten. Heel aardige mensen waren het. Hij had 110 koeien en een ligboxenstal voor 40 koeien. De koeien lopen dag en nacht, zomers en winters buiten. Hij ( ofja zijn knechten ) molken in een 2 keer 4 visgraat. Op de terugweg hebben we de toeristische route genomen en het was erg mooi. Ook op de terugweg nog een keer langs de tim hortens. Ook moesten we nog 2 koeien ophalen op een bedrijf die ad gekocht had. Dat waren 2 kalfvaarzen. Die moesten we ophalen op een bedrijf met 600 koeien. Echt groot maar wel erg mooi. Molken in een 2 keer 16 visgraat. Met en verrekijker kon je zien of er aan de andere kant een koe uit was. (beetje overdreven natuurlijk) niet dat er na de stage iemand vraagt van, was dat echt?? Maargoed echt een lange melkstal was dat.
De zevende dag was zondag. Toen heb ik mee gemolken en daarna heb ik even op de laptop gezeten en ben gaan slapen. Ook savonds weer meegemolken.
Dit was dan de eerste week. Zijn er vragen of willen jullie nog dingen weten dan hoor ik het graag.

  • 15 Mei 2007 - 07:10

    Loes:

    Leuk dat je een soort logboek bij houd, zo kom ik er toch nog een beetje achter wat je allemaal moet doen. En het klinkt allemaal wel interresant. Alles is daar gewoon veel groter. Geniet ervan lijkt me echt een mooie ervaring.

    Gr Loes

  • 15 Mei 2007 - 07:12

    Pieter:

    Hello GJ,

    At the top of this message, there is a time notification of 5:31AM. Can I conlude that you have written this message this morning or that I have to adjust the time into Canadian time?

    Greetz

    Pieter

  • 15 Mei 2007 - 09:42

    Anne:

    heej GJ
    das pas een weekje zeg, ik had zo het een en ander al wel gehoord van loes maar zo isn het wel leuk om nog een keer te horen hoe het er allemaal aan toe gaat. Ik ben samen met Loes ook wel eens bij Tim hortens gegeten, was echt grappig toen, heel geschouw met al die suiker maar dat vertel ik nog wel een keer of misschien heb je het zelf al wel ervaren.
    veel plezier nog!!

    groetjes anne

  • 15 Mei 2007 - 11:16

    Peer En Door:

    Dag Geert-Jan
    We hebben het laatste nieuws vanmorgen alweer gelezen maar iets klopt er niet.Ben jij daar om 20.31 uur al klaar op 14 mei.
    Weer leuk om te lezen en de cresh overleeft gaat je goed.
    Groetjes

  • 15 Mei 2007 - 19:18

    Sjoerd!:

    Je moet nog 6 euro betalen aan het team!!! Nu is het 4 euro, maar met de training van volgende week erbij ben je 6 euro verschuldigd ivm het niet bij iemand afgeven van de flessen als je niet op de training kunt zijn.
    En volgende week neemt Tom zijn pokersetje mee, dus als je zin hebt om een potje te pokeren, je bent welkom! haha

    Veel succes met je stage!

    Groeten Sjoerd

  • 15 Mei 2007 - 20:14

    Theo:

    Volgens mij zul je wel aankomen met die Tim Hortens. Let maar op, al die hamburgers.
    Groetjes
    Theo

  • 16 Mei 2007 - 09:57

    Opa E Oma Van Kessel:

    Via Theo hebben wij je berichten gekregen.Wij kunnen ons indenken dat het voor jou een hele ervaring is .We hebben aan de foto,s kunnen dat voor wat betreft de tractoren , je hartje kunt ophalen.Wij wensen jou een prettige maar vooral een leerzame tijd toe in Canada.
    Opan en Oma van Kessel.

  • 19 Mei 2007 - 22:38

    Cees:

    He Geert-Jan, alles goed daar in Alberta? Hier in Ontario loopt het gesmeerd. Trouwens mooie CAT..! Ik hoor het wel een keertje hoe het gaat, haije wa, en veel plezier...

    Groeten Cees

  • 21 Mei 2007 - 12:01

    Het Thuisfront:

    Het laatste nieuws van deze week.
    Peggy zit nu haar examen voor nederlands te doen morgen heeft ze biologie.
    De capoort is nu uitgezet.
    Al 2 morgens zijn we al vroeg gewekt door de jagers die komen kraaien schieten op verzoek van van rijn omdat ze al het jong schot eraf pikken en de boompjes hierdoor kapot gaan.
    Dorethé en ik zijn naar Zwolle geweest voor nieuw blad muziek voor de accordion.
    Afgelopen zondag was het hier Volkel in de wolken dus weer een hele vliegshow gezien.
    Nou dit was het voor deze week volgende week zijn we er weer.
    Werk ze en morgen weer nieuws van jou de groetjes van

    Ons het thuisfront

  • 23 Mei 2007 - 20:48

    Eva :

    hej geert-jan
    ik kijk elke keer weer uit als je zo'n berichtje achterlaat ik ben ondertussen al aardig goed in poker dus als je weer thuis bent kun je wat concurentie verwachten verder gaat het zo zun gangetje hier thuis ik denk dat er daar in the middle of nowere meer gebeurt als hier maarja ik kijk er al naar uit om weer een potje tegen je te schaken als je thuis bent haha
    xjes eva

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geert-Jan

Dit jaar ga ik wederom op stage in het buitenland. Deze keer een heel andere kant op, namelijk tasmanië. Voor degene die willen, kunnen mijn belevingen volgen

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 38349

Voorgaande reizen:

01 Juni 2010 - 28 Augustus 2010

Tasmanië

07 Mei 2007 - 14 Augustus 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: