G'Day mates - Reisverslag uit Port Douglas, Australië van Geert-Jan Zutven - WaarBenJij.nu G'Day mates - Reisverslag uit Port Douglas, Australië van Geert-Jan Zutven - WaarBenJij.nu

G'Day mates

Door: Geert-Jan

Blijf op de hoogte en volg Geert-Jan

10 Juni 2010 | Australië, Port Douglas

Alice springs.
De eerste dag zijn we nadat we nog ff een tukkie hebben gedaan in het hotel s’avonds wezen eten. De dag erop zijn we lekker een stukje gaan wandelen naar de Telegraph station in Alice springs. Daardoor is Alice springs ontstaan als tussenpost tussen het noorden Darwin en het zuiden Adelaide. Wat meteen opviel is de mooie gekleurde vogels en verschillende soorten planten en bomen. Onder andere de Eucalyptusbomen en papagaaien. Daarnaast zitten, staan en liggen overal in Alice springs Aboriginals op straat. De junkies van Amsterdam. Het is echt een probleem hier want je voelt je vooral s’avonds echt niet veilig en op je gemak.

De Safari
S’ochtends om 6 uur werden we opgehaald om te vertrekken richting het echte hart van Australië. Nadat we iedereen hadden opgehaald kwamen we erachter dat we de gemiddelde leeftijd flink omlaag haalde. Alleen maar 60 plussers. Onderweg zijn we gestopt en heeft Loes een ritje op een kameel gemaakt. Toen we aankwamen in Ayers Rock kwam de rest van de groep erbij en daar zaten jongere mensen tussen. Al met al wel een gezellige groep. Na de lunch zijn we naar de Uluru gereden. Een berg dat uit het niets ineens midden in de woestijn staat. Volgens de Aboriginals mag deze niet beklommen worden maar dit hebben we even genegeerd en dat was de moeite waard. De dag erop zijn we naar de Olga’s gegaan om rond te kijken. Ook dit zijn kleine bergen miljoenen jaren geleden ontstaan. Heel erg prachtig. Daar hebben we ook wilde kangaroes en kamelen gezien.
Wel grappig is dat de kamelen hier niet van nature gekomen zijn. Ze zijn uit Afghanistan gehaald om te gebruiken bij het maken van de weg van Adelaide naar Darwin. Daarna werd geadviseerd om ze af te maken maar de verzorgers hebben ze los gelaten. Ze hebben zich voortgeplant en nu is het een van de grotere problemen in Australië. Ze slopen echt alles en dit zie je ook terug aan de bomen en planten die afgebroken zijn. De laatste dag zijn we naar Kings Canyon geweest en hebben we een wandeling gemaakt door de 37 km lange Canyon.
Op de terugweg zijn we nog even gestopt want de fransen wilden een foto bij een kangaroe bord langs de weg. Om de foto een extra shock te geven kwam de sowieso al grappige gids aan de andere kant naakt langs gerend. Het shock effect was gelukt.
Bovendien hebben we lekker gebarbecued en ons eten zelf op primitieve wijze bereid.

Terug in Alice springs zijn we naar een reptielcentrum geweest. Hier niet al te veel van verwacht maar echt erg indrukwekkend. Hier werden verschillende soorten salamanders, leguanen, hagedissen, slangen en een krokodil getoond. 18 van de 20 giftigste slangen komen in het wild voor in Australië. Het stelde ons erg gerust dat de andere 2 er niet leven. In het centrum liep ook een leguaan (Frank) los rond die je kon aaien. Op het einde was er ook een show. Ook hier niet veel van verwacht werden veel nuttige dingen over slangen uitgelegd en mochten we de hagedissen en slangen vasthouden. Loes heeft van de hagedis (blauwtongschink) een kus op haar wang gehad (Beter dan ze gewend is). Daarna hebben we de slang vast gehouden. Loes vond dit angstaanjagend en dit is op de foto’s (helaas niet met de camera) ook wel te zien. Een uur daarna stond ze nog te zweten. Hij was dan wel erg groot (moet ze dan toch zeggen).

Nu als laatste in het vliegtuig gestapt naar Cairns waar we veilig zijn geland. Meteen op te merken was de warme lucht en de palmbomen. (We zijn van de woestijn naar het regenwoud gevlogen) Hier een mooi appartement en morgen gaan we de camper ophalen waar we de komende twee weken in verblijven.

Verder gaat alles goed en we vermaken ons prima. We houden jullie op de hoogte!

• 10 Juni 2010 - 08:40

Dorothe:

hey wat leuk om een bericht van jullie te krijgen vandaag Ja dat is wat Loes en al die beesten(groot en klein) wat wil je nog meer Loes en spinnen en nog veel meer van die engerds, maar het gebied waar jullie nu zijn daar ben ik wel jaloers op daar zou ik ook wel een weekje willen vertoeven
    bevalt de camper wel?
    gr en kus Dorothe

• 10 Juni 2010 - 09:29

Anne:

Heej zo alweer een leuk verhaal met al behoorlijk wat Australische avonturen die je alleen daar kunt beleven.
    Die aboriginals zo op straat dat is inderdaad wat eng maar je ziet wel elk land heeft zijn eigen 'straatmensen'.
    Jullie genieten wel lekker op die berg. Geen ongeluk toegewezen gekregen ofzo door een of andere aboriginal?
    Hebben jullie al wel een kangaroe gespot?
    Veel plezier en reis ze!!
    Kus Anne

• 10 Juni 2010 - 09:30

Anne:

Ik bedoel dat een echte wilde en niet achter een hek :P

• 10 Juni 2010 - 10:34

Peggy:

Jeeehh Skippy!!

• 12 Juni 2010 - 12:11

Susan Corsten:

Hee Loes en Geert-jan

Ben jaloers lijkt mij allemaal erg leuk en indrukwekkend wat jullie tot nu toe gedaan hebben!
    Hier alles goed bij fcTilburg!
    Veel plezier verder met jullie reis groetjes Susan

• 12 Juni 2010 - 14:51

Liesbeth En Johan:

Geweldige reis so far!!!
    Is wel wat voor Bart daar, mooie luipaard gecko!!!
    Groetjes van ons allemaal!!

• 12 Juni 2010 - 18:18

Daisy:

zo te zien hebben jullie het naar de zin!!mooi zo geniet er van

• 12 Juni 2010 - 21:49

Wim En Dorothé:

Hoi loes en geert-jan
    fijn om te lezen dat jullie het zo naar jullie zin hebben. geniet er van en nog een hele fijne reis met de camper en we blijven jullie volgen, groetjes uit schijndel

• 13 Juni 2010 - 16:25

Peer En Door:

Mooi om te lezen dat jullie zo genieten van alle bezienswaardgheden en de natuur van het land, Dat Loes nog een dikke zoen extra heeft gehad van een goede vriend(in)is niet vreemd. Waarschijnlijk vond deze haar net zo lief en knap als jij geert-jan.
    Goede reis verder met de oude, verslete camper dit is op zich ook weer een ervaring rijker en houd het spannend je einddoel te bereiken.
    gr. pap en mam